فریلنسر کیست؟ چگونه فریلنسر شویم؟

    
تعداد بازدید: 888
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1401/10/10

ساده‌ترین تعریف فریلنسر (Freelancer) این است که: یک نفر، بدون اینکه به یک سازمان یا کسب و کار و شرکت مشخص متعهد شود، فعالیت حرفه‌ای و تخصصی خود را برای مجموعه‌های مختلف انجام می‌دهد و بسته به نیاز و پروژه‌های در دسترس، کارفرمای خود را تغییر می‌دهد.

مفهوم فریلنسر یا آزادکار، طی دهه‌های اخیر مطرح شده است.

می‌توان گفت که آغاز انقلاب صنعتی، دوران شکل‌گیریِ سازمان به مفهوم مدرن آن بود. هم‌زمان با مطرح شدن مفهوم سازمان، مفهوم شغل هم معنای تازه‌ای پیدا کرد:

 

شغل فریلنسری چطور کار می‌کند؟!

شغل‌های کارمندی شرایط بسیار ساده‌ای دارند: یک‌جا استخدام می‌شوید، قرارداد می‌بندید و انتهای هر ماه حقوق‌تان را می‌گیرید. اما خب شغل‌های فریلنسری متفاوتند! در شغل‌های فریلنسری شما باید ابتدا یک کارفرما داشته باشید.

حالا ممکن است به کمک ارتباطات، شناخته‌شده‌بودن و... کارفرما به سراغ‌تان بیاید یا اینکه خودتان به سراغ کارفرما بروید. (در ادامه مقاله در مورد این موضوع مفصل صحبت می‌کنم.)

بعد از ارتباط با کارفرما و مطلع شدن از جزئیات پروژه مورد نظرش، کار را انجام داده و تحویل می‌دهید. مثلا یک ویدیو برایش می‌سازید. بعد از ارسال کار و تایید شدن از طرف کارفرما هم پول و هزینه آن را دریافت می‌کنید.

در این بین با توجه به اینکه در این همکاری احتمالا کارفرما و فریلنسر اصلا همدیگر را از نزدیک نمی‌بینند، کمی اعتماد کردن چه از سمت متخصص برای تحویل کار و چه از سمت کارفرما برای واریز پول، سخت می‌شود. اینجاست که واسطه‌هایی به اسم سایت‌های فریلنسری این دو سمت معامله را بهم متصل کرده و از کلاهبرداری جلوگیری می‌کنند. در قسمت‌های انتهایی مقاله در مورد این واسطه‌ها هم صحبت می‌کنم.

مزایا و معایب شغل فریلنسری

عموما وقتی صحبت از شغل آزادکاری می‌شود، بعضی‌ها مستقیما به این فکر می‌کنند که چقدر این فریلنسرها راحتند چون آقای خودشان هستند! بعضی دیگر هم به این فکر می‌کنند که واقعا چقدر سخت است بدون داشتن بیمه و حقوق ثابت زندگی کردن! اما خب فریلنسری هم مثل هر چیز دیگری مزایایی را در کنار معایبش دارد. بنابراین قبل از قضاوت منفی یا مثبت، باید به طور دقیق با جزئیات این شغل آشنا باشید.

مزایا

  • فریلنسرها می‌توانند هر زمان که خواستند و به هر دلیلی، همکاری‌شان را با کارفرما قطع کنند.
  • فریلنسرها می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز کار کنند.
  • اغلب فریلنسرها صرفا با داشتن یک لپ تاپ و یک خط اینترنت، می‌توانند کار کنند و الزامی به حضور در محل خاصی ندارند.
  • شغل فریلنسری به افراد آزادی مکانی زیادی می‌دهد.
  • اغلب فریلنسرها به‌شکل روزانه یا هفتگی از کارفرما دستمزدشان را می‌گیرند.
  • فریلنسرها خیلی کم‌تر از کارمندان با رئیس و کارفرما سر و کار دارند و این یعنی پاسخگویی کم‌تر.
  • درآمد فریلنسری تا حد زیادی و بیشتر از اغلب کارمندان قابل ارتقاست.
  • فریلنسرها زمان آزاد زیادی دارند.
  • در این چند ساله و مخصوصا با افزایش تعداد استارتاپ‌ها، علاقه به همکاری با فریلنسرها بیشتر شده.
  • در صورتی‌که به زبان انگلیسی مسلط باشید، حتی می‌توانید اقدام به کسب درآمد دلاری از طریق مشاغل فریلنسری کنید!

معایب

  • فریلنسرها حقوق ثابت ندارند.
  • با توجه به نبود حقوق ثابت، هیچ خبری از درآمد در روزهایی که کار نمی‌کنند (تعطیلات و...) نیست.
  • فریلنسرها از طرف کارفرما بیمه نمی‌شوند.
  • بسیاری از فریلنسرهای تازه‌کار، ممکن است مدتی کارفرما نداشته باشند و بیکار شوند.
  • فریلنسرها مدت زیادی در خانه هستند و اغلب از ارتباطات اجتماعی دور می‌شوند.
  • رسیدن به یک درآمد مناسب برای فریلنسرهای مبتدی، نسبتا کار سختی است.
  • گاها به دلیل نبود قرارداد، فریلنسرها بر سر دریافت دستمزد با کارفرماها به مشکل می‌خورند.
  • هر لحظه ممکن است یک کارفرما همکاری‌اش با فریلنسر را قطع کند و این یعنی امنیت شغلی پایین.

آیا درآمد فریلنسرها محدود است؟

مهم‌ترین سوال و موضوع مجهول در مورد فریلنسرها، سطح درآمد آنهاست. در واقع خیلی‌ها دوست دارند بدانند که یک فریلنسر چقدر می‌تواند درآمد داشته باشد؟ ببینید، دقیقا مشابه دنیای کارمندی، یک فریلنسر ممکن است درآمدش حتی کم‌تر از نصف حقوق اداره کار باشد و یک نفر دیگر بیشتر از 40 میلیون تومان در هر ماه یا حتی بیشتر!

یعنی چه؟ در واقع اینکه یک آزادکار در ماه چقدر پول در بیاورد، به 3 فاکتور بسیار مهم ارتباط دارد:

  1. شغل اصلی،
  2. تجربه کاری،
  3. شناخته‌شده‌بودن!

این یعنی آزادکاری که شغلش تایپ است و صرفا 2 ماه تجربه در این زمینه دارد، خب قطعا درآمدش پایین است. اما یک متخصص طراحی سایت که 4 سال در این حوزه فعالیت داشته و ارتباطات بسیار زیادی هم ساخته، ممکن است یک درآمد نجومی داشته باشد. بنابراین آزادکارها هم مثل کارمندان درآمدهای متفاوتی دارند اما خب تفاوت اینجاست که یک آزادکار راحت‌تر می‌تواند درآمدش را نسبت به یک کارمند افزایش بدهد.

چراکه اغلب کارمندان درآمدشان با افزایش پایه حقوق اداره کار بالا می‌رود اما فریلنسر با افزایش کیفیت کارش، با افزایش تقاضای مشتریان روبرو می‌شود و خب در نتیجه دستمزدش را بالاتر می‌برد و به درآمد بیشتری می‌رسد. (هیچ نهادی به فریلنسرها بابت دستمزد بالا یا پایینی که دارند، ایراد نمی‌گیرد.)

کدام شغل‌ها قابلیت فریلنسری دارند؟

خب، بعد از همه اینها بیایید ببینیم امروز کدام عنوان‌های شغلی است که می‌توانیم به‌شکل دورکاری انجام‌شان بدهیم. البته به لطف کرونا، بسیاری از مشاغل عملا به مشاغل دورکاری تبدیل شدند اما خب به طور کلی بعضی از شغل‌ها، قابلیت بیشتری در آزادکاری داشته و راحت‌تر می‌توانید در آنها به‌شکل دورکار فعالیت کنید.

1_ تولید محتوای سایت

تولید محتوای سایت، همین کاری است که من الان در حال انجامش هستم! منظور نوشتن متن این مقاله و اضافه کردن چند تصویر به آن و در نهایت بارگذاری‌اش در سایت است. برای اطلاعات بیشتر مقاله «تولید محتوا چیست» را بخوانید.

2_ تولید محتوای اینستاگرام

متخصصان تولید محتوای اینستاگرام علاوه بر آشنایی با نوشتن، باید کار با نرم افزارهای ویرایش تصویر و ویدیو و همینطور اصول «بازاریابی اینستاگرام» را هم بلد باشند.

3_ طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی

یکی از رایج‌ترین و البته پردرآمدترین مشاغل حوزه فریلنسری، طراحی سایت است. در این حوزه می‌توانید با تسلط به سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس، اقدام به طراحی فروشگاه اینترنتی و سایت کرده و در قبالش از کارفرمایان پول بگیرید.

البته سایت ما یعنی پرتال هم با اضافه کردن قابلیت دریافت نمایندگی، به شما اجازه می‌دهد حتی بدون داشتن تخصص در زمینه طراحی سایت، از این حوزه درآمد کسب کنید! چطور؟ به این صفحه بروید.

4_ برنامه نویسی

برنامه نویسی سایت، اپلیکیشن اندروید، ios و... . به طور کلی زبان‌های برنامه نویسی زیادی در سطح وب وجود دارند که در صورت تسلط به هر کدام از آنها، می‌توانید به یک برنامه نویس دورکار تبدیل شده و به درآمد زیادی برسید.

5_ سئوی سایت

متخصصان سئوی سایت، افرادی هستند که با انجام فعالیت‌هایی در سایت، مثل تولید محتوای متنی، انجام کارهای فنی و... امتیاز و قدرت سایت نزد گوگل را افزایش می‌دهند. در ادامه هم گوگل وقتی کلمه‌ای در آن جستجو می‌شود، سایت‌های پرقدرت‌تر را در رتبه بالاتر نمایش می‌دهد و عملا باعث جذب مخاطب بیشتر به آن می‌شود. برای اطلاعات بیشتر مقاله «سئو چیست» را بخوانید.

6_ بازاریابی دیجیتال

بعضی از متخصصان، بخشی یا همه «روش های بازاریابی دیجیتال» را برای شرکت‌ها به‌شکل دورکار انجام می‌دهند. مثلا تولید محتوای سایت، اینستاگرام، سئو، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات گوگل، افزایش نرخ تبدیل و... .

7_ حسابداری

در ایران تا قبل از کرونا کم‌تر می‌توانستیم حسابداری را میان مشاغل فریلنسری محسوب کنیم اما امروز تقاضا برای همکاری با حسابداران فریلنس بیشتر شده و می‌توانیم به این شغل هم امیدوار باشیم.

8_ ترجمه

بسیاری از کسب و کارها برای مقاله نویسی، ساخت ویدیو و انواع دیگر محتوا نیاز به ترجمه متون انگلیسی یا دیگر زبان‌ها به فارسی و حتی برعکس دارند. اینجاست که همکاری با یک متخصص دورکار بهتر از استخدام یک نیرو برای کار ترجمه است.

9_ تایپ

با اینکه نه شغل محبوبی است و نه درآمد زیادی دارد، اما خب برای آن‌دسته عزیزانی که هنوز تخصص زیادی ندارند یا سن‌شان کم است، تایپ ایده مناسبی جهت ورود به دنیای آزادکاری است. مخصوصا که یادگیری تایپ 10 انگشتی حتی در کم‌تر از 1 هفته هم ممکن است.

10_ ویرایش فیلم و عکس

هم متخصصان گرافیست و هم متخصصان ویرایش فیلم، امروز می‌توانند به راحتی خدمات‌شان را به صورت دورکاری به کارفرماها ارائه کنند و دیگر عملا نیازی به حضور در شرکت به عنوان نیروی ثابت ندارند.

11_ مشاوره

به طور کلی از قبل هم بسیاری از جلسات مشاوره، حالا چه مشاوره روانشناسی چه مشاوره بازاریابی و... به شکل آنلاین برگزار می‌شد. اما بعد از کرونا دیگر عملا برگزاری جلسات حضوری مشاوره بسیار کم‌تر شد. به همین دلیل امروز به راحتی می‌توانید به یک مشاور آنلاین و دورکار در حوزه تخصص خودتان تبدیل شوید.

12_ آموزش

اگر نگاهی به آمار برگزاری جلسات آموزشی آنلاین و همینطور وبینارها داشته باشید، متوجه می‌شوید که مدرسان، چه مدرسان کنکور و چه دیگر حوزه‌ها هم به نوعی فریلنسرهای جدید هستند.

13_ مشاغل حوزه هوش مصنوعی

جالب است بدانید همین حالا خیلی از متخصصان حوزه هوش مصنوعی به‌شکل دورکار حتی با شرکت‌هایی در کشورهای خارجی همکاری می‌کنند و به دلار از آنها دستمزد می‌گیرند.

14_ راه اندازی کسب و کار اینترنتی!

شاید نتوانیم به صاحبان کسب و کار اینترنتی بگوییم فریلنسر، اما خب در هر حال اگر می‌خواهید به دلیل آزادی زمانی و مکانی وارد دنیای فریلنسری شوید، باید بدانید که داشتن یک سایت فروشگاهی، نیاز به حضور در هیچ شرکتی ندارد! پس اگر اهل ریسک هستید و به داشتن کسب و کار شخصی علاقه دارید، روی آن حساب کنید. در صورت علاقه، مقاله «راهنمای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی» را بخوانید.

درآمد کدام شغل فریلنسری بیشتر است؟

شاید به سختی بتوانیم بگوییم که کدام یکی از مشاغل بالا، درآمد بیشتری دارند. چون در هر کدام، هستند افرادی که به واسطه تجربه زیاد، کیفیت کار بالا، خلاقیت و... درآمد بسیار زیادی دارند. اما خب اگر قرار باشد به طور میانگین حساب کنیم، به ترتیب این شغل‌ها پردرآمدترین‌ها محسوب می‌شوند:

  • شغل‌های حوزه هوش مصنوعی
  • طراحی سایت
  • برنامه نویسی
  • سئو
  • تولید محتوای اینستاگرام

البته اگر نظر من را می‌خواهید برای ورود به دنیای آزادکاری به جای بررسی میزان درآمد، به سراغ علاقه خودتان بروید. طبق تجربه می‌گویم در نهایت اگر به حوزه کاری‌تان علاقه داشته باشید آنقدر در آن می‌درخشید که درآمدتان هم به شدت بالا می‌رود.

چطور به عنوان یک فریلنسر درآمد کسب کنیم؟

خب، به بخش دوم مقاله رسیدیم. در ادامه می‌خواهم به شما توضیح بدهم که بعد از کسب تخصص در یک حوزه، باید چه مسیری را برای به درآمد رسیدن از فریلنسری طی کنیم؟ با من همراه باشید.

1_ نمونه کار بسازید

قدم اول برای ورود به حوزه کار در دنیای فریلنسری، ساختن نمونه کار است. در واقع مهم نیست که چند دوره طراحی سایت را دیده یا اینکه کارآموزی‌تان را در دیجی کالا گذرانده باشید، مهم این است که نمونه کارتان چیست؟ بنابراین اگر نمونه کار ندارید، حتی شده به رایگان برای یک برند یک سایت طراحی کرده، یک انیمیشن بسازید یا هر چیزی که به تخصص کاری‌تان مربوط است تا بتوانید به کمکش کارفرماها را برای همکاری قانع کنید.

2_ به سراغ سایت‌های فریلنسری بروید

در قدم دوم باید به سراغ سایت‌های فریلنسری بروید. سایت‌هایی مثل انجام میدم یا پونیشا و پارسکدرز. این سایت‌ها واسطه میان شما و کارفرما هستند. یعنی علاوه بر آشنایی شما با کارفرما، واسطه‌گری را هم انجام می‌دهند تا هم مطمئن شوند که شما به پول‌تان می‌رسید و هم کارفرما به خروجی مورد نظرش.

روند فعالیت در این سایت‌ها به این شکل است که در آنها ثبت نام کرده، توضیح می‌دهید که چه تخصصی دارید و البته نمونه کارتان را هم به نمایش می‌گذارید. بعد از این به مرور کارفرماها به سراغ‌تان آمده و پیشنهاد همکاری می‌دهند. همینطور خودتان هم باید برای افزایش احتمال همکاری، به سراغ کارفرماها رفته و به آنها پیشنهاد بدهید.

3_ در سایت‌های آگهی رایگان، به دنبال کارفرما باشید

یکی از مهم‌ترین اقدامات برای متخصصان تازه‌کار، این است که به سراغ سایت‌های آگهی رایگان مثل دیوار و شیپور و دیگر سایت‌های استخدامی رفته، سپس به کارفرماها پیشنهاد همکاری بدهند.

این یعنی اگر تولید کننده محتوایید، به سراغ استخدامی‌های شهرهای مختلف در سایت دیوار بروید و علاوه بر ارسال رزومه برای آگهی‌هایی که به دنبال نیروی دورکار هستند، حتی به آنهایی که نیروی ثابت می‌خواهند هم پیشنهاد همکاری بدهید!

4_ برند خودتان را بسازید تا درآمدتان افزایش پیدا کند

در نهایت اگر می‌خواهید یک فریلنسر با درآمد بالا باشید، باید میان مخاطبان و کارفرمایان شناخته شوید. اما چطور؟ 3 راه برای رسیدن به این خواسته وجود دارد:

1_ بازاریابی اینترنتی

اولین و البته بهترین راهکار، بازاریابی اینترنتی است. در این روش باید با تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و سپس در وب سایت‌تان، میان مخاطبان به عنوان متخصصی شناخته شوید که دانش و مهارت زیادی دارد. در این بین داشتن یک سایت رزومه‌ای که در آن علاوه بر رزومه، نمونه کارهای‌تان را هم قرار داده‌اید، به شدت به افزایش پرستیژ کاری‌تان کمک می‌کند. (سایت روزمه‌ای می‌خواهید؟ سایت ساز پرتال را با 7 روز تست رایگان امتحان کنید.)

2_ همکاری با بزرگان صنعت

اصولا افرادی که با بزرگان صنعت همکاری می‌کنند، زودتر از دیگران شناخته می‌شوند. مثلا کسی که در رزومه کاری‌اش برنامه نویسی برای دیجی کالا وجود دارد یا آن متخصصی که مدتی در تیم سئوی سایت آپارات بوده، راحت‌تر میان کارفرمایان به عنوان یک متخصص قابل اعتماد شناخته می‌شود. چراکه در ابتدا رزومه خوبی ساخته و در درجه دوم احتمالا حین کار در این شرکت‌های بزرگ، ارتباطاتی به وجود آورده که باعث شناخته‌تر شدنش می‌شوند.

3_ گذشت زمان!

در آخر هم می‌توانید هیچ کار نکنید و همه چیز را به زمان بسپارید. در واقع وقتی مدت زیادی، یعنی بیشتر از 6/7 سال در یک حوزه فعالیت کنید، خواه و ناخواه به دلیل همکاری با کارفرمایان زیاد، متخصص‌تر شدن و افزایش کیفیت نمونه کارها، میان مخاطبان شناخته می‌شوید.

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.