تفاوت اینستاگرام و توییتر چیست؟

    
تعداد بازدید: 824
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1401/10/7

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که برای هر شخص یا برندی که قصد فعالیت در فضای مجازی را دارد، پیش می‌آید، تفاوت اینستاگرام و توییتر است و اینکه قدرت هشتگ‌گذاری در کدام‌یک بیشتر است. البته هر دو پلتفرم، ابزارهایی فوق‌العاده هستند، اما میزان تأثیر‌گذاری آن وابسته به نوع کسب و کار و مخاطبین شما و همچنین صنعتی است که در آن فعالیت می‌کنید. در ادامه موارد تفاوت اینستاگرام و توییتر را بررسی می‌کنیم.

شبکه اجتماعی اینستاگرام

شبکه اجتماعی اینستاگرام یک پلتفرم برای به اشتراک‌گذاری تصاویر است که از طریق آن می‌توانید بر روی عکس‌های خود فیلترهای رنگی، استیکر، متن و … قرار دهید. این پلتفرم در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد و امروزه تعداد کاربران آن به بیش از یک میلیارد نفر رسیده است. این پلتفرم یکی از ابزارهای محبوب در میان برندها برای ارتباط با مخاطبین است.

بیشتر بخوانید: افزایش فالوور اینستاگرام

شبکه اجتماعی توییتر

توییتر به عنوان یک پلتفرم برای انتشار اخبار با تعداد کاراکتر محدود پا به عرصه شبکه‌های اجتماعی گذاشت. توییتر خیلی سریع به یک پلتفرم محبوب در میان سلبریتی‌ها و سیاست‌مداران تبدیل شد که روزانه اطلاعات اخبار مربوطه را در جملاتی کوتاه به اشتراک می‌گذارند.

تفاوت اینستاگرام و توییتر

تفاوت‌های بسیاری بین این دو شبکه اجتماعی محبوب وجود دارد که برخی از مهمترین و البته تاثیرگذارترین آنها در جذب مخاطب، شامل موارد زیر است:

محدودیت کاراکتر

محدودیت کاراکتر توییتر

توییتر: توییتر محدودیت ۱۴۰ کاراکتری برای محتوای متنی تعریف کرده است. البته دو راه برای استفاده هرچه بهتر از این شرایط وجود دارد:

  • URL ها به صورت اتوماتیک کوتاه‌تر می‌شوند.
  • توئیت‌های نقل شده و نام آن افراد جز کاراکترهای پست شما به حساب نمی‌آید.

اینستاگرام: در اینستاگرام محدودیت 2200 کاراکتری تعریف شده، منتهی اگر متن بیش از 240 کاراکتر داشته باشد، برای مشاهده بقیه متن می‌بایست گزینه Read More را انتخاب کرد. همچنین محدودیت تعداد هشتگ‌های تعریف شده برای هر پست 30 تاست.

مطالعه بیشتر: ارتباط با مخاطبان اینستاگرام سایت باما

تفاوت محتوا اینستاگرام و توییتر

تفاوت اینستاگرام و توییتر

شاید مهم‌ترین تفاوت اینستاگرام و توییتر در نوع محتوا باشد، چرا که محتوای اینستاگرام حتماً باید شامل تصویر و یا ویدئو باشد، ولی توئیتر چنین محدودیتی ندارد.

توییتر: قالب اصلی محتوایی که در توییتر منتشر می‌شود متن کمتر از ۱۴۰ کاراکتر است اما می‌توانید از سبک‌های دیگر محتوا همچون تصویر، ویدئو، گیف و نظرسنجی نیز استفاده کنید. محوریت محتوای متنی موجب شده که این پلتفرم به یکی از اصلی‌ترین منابع خبری هم برای رسانه‌ها و هم افراد تبدیل شود. نکته مهم آنجاست که قابلیت انتشار پست‌های ترند شده در توییتر، امکان هرچه بیشتر دیده شدن را خواهد داد.

اینستاگرام: اینستاگرام بر پایه محتوای بصری تعریف شده و برای انتشار یک متن ابتدا باید عکس یا ویدئو آپلود کنید و سپس متن و هشتگ‌ها را اضافه کنید. محتوایی که برای انتشار انتخاب می‌کنید می‌تواند تصویر، ویدئو و یا گیف باشد. یکی دیگر از قابلیت‌های اینستاگرام آن است که می‌توانید هر تعدادی که می‌خواهید محتوای تصویری تولید و منتشر کنید و محتوای منتشر شده را با کمک هشتگ‌های محبوب در دنیا، به مخاطبین خود در سراسر جهان نشان دهید.

به واسطه اینکه اینستاگرام یک ابزار با محوریت محتوای بصری است می‌تواند جذابیت زیادی برای کاربران داشته باشد، همچنین فیلترهایی که در این ابزار برای تصاویر تعریف شده، موجب جذابیت هر چه بیشتر محتوا خواهد شد.

دایرکت

دایرکت بخشی جذاب در در هر دو پلتفرم است که عملکرد یکسانی دارد. هم در توییتر و هم در اینستاگرام می‌توانید متن، عکس، ویدئو و گیف را در دایرکت بفرستید. البته توییتر قابلیت ارسال دایرکت استیکر را نیز دارد.

تنها تفاوت اینستاگرام و توییتر در این زمینه در تعداد اعضای یک گروه در دایرکت است. توییتر امکان تشکیل گروه‌های ۵۰ نفری و اینستاگرام امکان تشکیل گروه‌های ۱۵ نفری را می‌دهند.

استوری‌

یکی از موارد تفاوت اینستاگرام و توییتر قابلیت استوری است. اینستاگرام در سال ۲۰۱۶ با الهام از اسنپ چت، ابزار استوری را برای تعامل هر چه بیشتر با مخاطب ایجاد کرد. این ابزار علاوه بر افزایش چشم‌گیر نرخ مشارکت، خود به یک ابزار قوی برای تبلیغات نیز تبدیل شده است. اما ابزاری همچون استوری اینستاگرام در توییتر طراحی نشده است.

قابلیت استوری در اینستاگرام

ابزارهای درآمدزایی

امکان استفاده از ابزار تبلیغات در هر دو پلتفرم امکان‌پذیر است. در توییتر، تبلیغات به عنوان توئیت “پروموت شده” بین توئیت‌های قابل نمایش برای یک کاربر نمایش داده می‌شود. همچنین استفاده از لینک‌های خرید در توئیت‌ها راه دیگری برای انتشار یک تبلیغ و درآمدزایی است. در مقابل اینستاگرام از ابزارهای مختلفی برای درآمدزایی استفاده می‌کند که عبارتند از :

  • تبلیغاتی که به صورت اتوماتیک بین تماشای ویدئوها و استوری‌ها نمایش داده می‌شوند
  • گزینه “Shop now” که امکان ارتباط مستقیم مشتریان به فروشگا‌ه آنلاین برندها را از طریق پست یا استوری در اینستاگرام فراهم می‌کند

بیشتر بخوانید: استوری اینستاگرام

روش های پاسخ گویی و ریپلای کردن

از جمله مهم‌ترین موارد تفاوت اینستاگرام و توییتر می‌توان به نوع پاسخ‌گویی به پست‌ها و کامنت‌ها اشاره کرد. یکی از دلایل محبوبت توییتر نوع کامنت‌گذاری و پاسخ دادن به توییت سایرین است. کاربران از طریق نقل قول کردن، ریتوییت کردن، پاسخ‌دهی به نظرات و لایک کردن، می‌توانند با توییت‌های منتشر شده تعامل برقرار کنند و زنجیره‌ای از کامنت‌ها فراهم آورند. به واسطه قابلیت ریتوییت کردن، پست‌های شما با سرعت بالایی همه‌گیر و وایرال خواهد شد.

سبک پاسخ‌دهی به کامنت‌ها در اینستاگرام نیز همچون توییتر بر مبنای زنجیره کامنت‌هاست، اما در اینستاگرام ابزار مستقیمی برای ریپست کردن وجود ندارد و برای اینکار می‌بایست از اپلیکشن‌های جایگزین استفاده کرد.

تایید حساب های کاربری

گرفتن تیک آبی اینستاگرام

توییتر مثل اینستاگرام و فیسبوک با اضافه کردن دایره و تیک آبی در کنار نام کاربری یک شخص نشان می‌دهد که صفحه وی بررسی و به عنوان یک شخص معروف تایید شده است. در ابتدا دریافت تیک آبی فقط برای سلبریتی‌ها بود اما به مرور سیاست مداران، شرکت‌ها، خبرنگاران و هر شخصی که بیشتر از تعداد خاصی فالوئر داشت نیز می‌توانست درخواست دریافت تیک آبی را برای کارکنان شرکت توییتر ارسال کند.

تفاوت اینستاگرام و توییتر در این زمینه این است که اینستاگرام برای این امکان خود محدودیت‌های بیشتری اعمال کرده و به راحتی این امکان را در اختیار افراد قرار نمی‌دهد و فقط افراد و برندهای مشهور می‌توانند از این امکان برخوردار باشند.

بیشتر بخوانید: گرفتن تیک آبی اینستاگرام

ترندهای روز

یکی از مهمترین تفاوت‌های توییتر و اینستاگرام، موضوعات و مسائل روز دنیا در این شبکه‌های اجتماعی است. به طور کلی توییتر فضای سیاسی‌تری نسبت به اینستاگرام دارد، همچنین بهتر است بدانید که تمام مسائلی که در فضای اینستاگرام وایرال و منتشر می‌شوند، قبل‌تر در توییتر بوده و پس از آن وارد اینستاگرام شده‌اند. همین مسئله نشان دهنده اهمیت حضور کسب و کارهای مختلف در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و توییتر است.

کسب و کارها در اینستاگرام و توییتر

همانطور که می‌دانید بسیاری از کسب و کارها از طریق فعالیت در اینستاگرام کار خود را شروع کرده و از همین طریق درآمد بالایی نیز دارند. اما در دو سه سال اخیر شاهد حضور بسیاری از برندها در توییتر هستیم. برندهایی همچون کاله، پاک، زمزم، گوشتیران و بسیاری دیگر که با فعالیت خود در این پلتفرم، دیده شده و به نوعی خود را وایرال می‌کنند.

همچنین بسیاری از این کمپانی‌ها با ارتباط بیشتر با کاربران فضای اجتماعی و همچنین ایجاد چالش برای آنها به برندینگ خود بسیار کمک می‌کنند

جمع‌بندی

با مقایسه دقیق‌تر اینستاگرام و توییتر می‌بینیم که اینستاگرام از قابلیت‌های بیشتری برخوردار است، چراکه تعداد کاربران و نرخ تعامل بالاتری در مقایسه با توییتر دارد. اما برای رشد و موفقیت در کسب و کار باید از هر دو پلتفرم استفاده کنید.

 

از   1   رای
10

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.