نرم افزارهای کاربردی گرافیک

    
تعداد بازدید: 820
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1401/10/7

نرم افزارهای کاربردی گرافیک

طراحی گرافیک یکی از حوزه های بسیار جذاب و پر طرفدار است که نیازمند خلاقیت و مهارت‌های مختلفی می‌باشد. یکی از این مهارت ها که باعث می‌شود طراحان گرافیست بتوانند حرفه‌ای تر و سریع تر تصاویر و طرح های گرافیکی خلاقانه خلق کنند، استفاده از نرم افزارهای گوناگونی است که به صورت تخصصی برای رشته گرافیک طراحی شده است. همانطور که میدانید امروزه دانش نرم افزاری در هر حوزه ای بسیار پر اهمیت بوده و علاوه بر اینکه به حرفه ای تر شدن شما کمک می‌کند باعث سرعت بخشیدن در روند انجام کارها نیز می‌شود. بسیاری از افرادی که در زمینه گرافیک و طراحی گرافیک کار می‌کنند و یا به تازگی شروع به یادگیری و فعالیت کرده اند با منابع نرم‌افزارهای گرافیکی بسیاری روبرو می‌شوند و نمیدانند که چه نرم افزار‌هایی را باید یاد بگیرند و یا کدام نرم‌افزار گرافیکی بهتر است؟ در این مطلب قصد داریم 14 نرم کاربردی گرافیک را به شما معرفی کنیم که آشنایی با آن‌ها شما را به یک گرافیست حرفه‌ای تبدیل می‌کند.

نرم افزارهای گرافیکی

در زمینه گرافیک هم مانند بسیاری از رشته‌های دیگر نرم افزارهای زیادی وجود دارد که هر کدام ویژگی های منحصربه‌فردی دارند و در زمینه خاص استفاده می‌شوند. استفاده از این نرم افزارها برای همه افراد مبتدی و حرفه‌ای ضروری می‌باشد. با استفاده از  نرم افزارهای گرافیکی با خلق تصاویر و طرح های گرافیکی میتوانید در زمینه های مختلف کسب درآمد کنید. اگر شما هم یک طراح گرافیک هستید و یا به طراحی و خلق و ویرایش تصاویر علاقه مند هستید باید نرم افزارهای طراحی که از اصلی ترین ابزارهای کار شما خواهند بود را بشناسید و با توجه به کاربرد هر یک نرم افزار مورد نیاز خود را انتخاب کنید و یاد بگیرید و از عملکرد چشمگیری آن ها در نتیجه کار لذت ببرید. همانطور که میدانید یکی از حوزه هایی که از نرم افزار هایی گرافیکی بسیار استفاده می‌شود در حوزه بازاریابی دیجیتال است. امروزه که تبلیغات و بازاریابی یکی از ارکان اصلی هر برند شده است اهمیت این نرم افزارها را دوچندان کرده در ادامه با ما همراه باشید تا با این نرم افزارهای کاربردی بیشتر آشنا شوید.

مقاله پیشنهادی: فتوشاپ چیست؟

نرم افزار گرافیکی فتوشاپ Adobe Photoshop

قطعا همه شما نام نرم افزار فتوشاپ را شنیده اید و میدانید که نرم افزار فتوشاپ یکی از مهم ترین و اصلی ترین نرم افزارهای گرافیکی است. Photoshop یک نرم افزار طراحی گرافیکی و ویرایش عکس بر مبنای پیکسل می باشد که برای ویرایش عکس، ساخت و ترکیب هنرهای دیجیتال، متحرک‌سازی و طراحی گرافیکی مانند طراحی بنر، پوسترهای تبلیغاتی و هنری، طراحی وب‌سایت یا لوگو و… استفاده می‌شود. این نرم افزار محبوب همچنین امکان ویرایش عکس‌های گرافیکی با چندین لایه و اضافه‌کردن تصاویر با فرمت‌های مختلف را فراهم می کند. این نرم افزار بر روی بر روی سیستم‌عامل Windows و MacOS قابل نصب می‌باشد. که هر فردی با هر سطح آشنایی می‌تواند از این نرم افزار محبوب و پرکاربرد برای ادیت و ویرایش ساده و تغییر سایز تصاویر تا خلق طراحی‌های پیچیده و هنری استفاده کند. به یاد داشته باشید که نرم افزار ادوب فتوشاپ یکی از مهم‌ترین و اصلی‌‌‌ترین نرم افزارهای گرافیک به شمار می‌رود و آشنایی و تسلط بر آن، یکی از شرایط لازم برای استخدام گرافیست محسوب می‌شود.

جهت آموزش نرم افزارفتوشاپ میتوانید پکیج آموزش فتوشاپ را از سایت آپادمی تهیه کنید.

نرم افزار گرافیکی فتوشاپ

مقاله پیشنهادی: ایلاستریتور چیست؟

نرم افزار گرافیکی ایلوستریتور Illustrator

نرم‌افزار ایلوستریتور از دیگر نرم‌افزارهای محبوب شرکت Adobe می‌باشد برخلاف نرم‌افزار فتوشاپ، ایلوستریتور نرم‌افزار قدرتمند برداری یا وکتور می‌باشد که در جهت ایجاد محتوای بصری مانند وکتور، لوگو، کارتون، جدول، تصاویر دیجیتال و … استفاده می شود. این برنامه در سیستم عامل های ویندوز، مک و اندروید قابل استفاده است و قابلیت های بسیاری در اختیار شما قرار می دهد. برخی از این قابلیت ها تشخیص رنگ در تصاویر، طراحی تصاویر دو بعدی و سه بعدی و امکان تبدیل تصاویر پیکسلی به وکتور است. همچنین این نرم افزار با ویژگی ایجاد چندین صفحه به صورت همزمان، به شما در سرعت بخشیدن به کارها کمک می کند. و معمولا طراحان وب، دیزاینرها، گرافیست‌ها و تصویرسازان حرفه‌ای جز طرفداران  Adobe Illustrator هستند و این ابزار در لیست بهترین نرم افزارهای طراحی آن ها قرار دارد. فرمت اصلی نرم‌افزار ایلوستریتور AI می‌باشد ، همچنین امکان خروجی گرفتن به‌صورت SVG نیز وجود دارد که به دلیل بهینه‌سازی شدن تصویر ، گزینه مناسبی برای استفاده طراحان وب است. ایلوستریتور جزو یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی لوگو نیز است.

جهت آموزش نرم افزار ایلاستریتور میتوانید پکیج آموزش ایلاستریتور را از سایت آپادمی تهیه کنید.

نرم افزار گرافیکی ایلوستریتور

مقاله پیشنهادی: کورل دراو چیست؟

نرم افزار گرافیکی کرول دراو Corel Draw 

نرم افزار کرول دراو مانند نرم افزار ایلاستریتور بر پایه وکتور می‌باشد و از دو حالت تصویر یعنی برداری و پیکسلی پشتیبانی می کند. محیط ساده و رابط کاربری این نرم افزار کار را برای کاربران این بسیار راحت کرده است. با استفاده از این نرم افزار و ابزارهای قدرتمند آن میتوانید عناصر یک صفحه را مدیریت کرد و محیط کاربری آن را به دلخواه خود طراحی کنید. و از امکانات آن در زمینه طراحی سایت و طراحی تصاویر روی سی دی، جلد کتاب و مجله، روزنامه، لوگو، تابلو، تبلیغات و.. استفاده کنید اما برای ویرایش عکس پیشنهاد نمی شود. این نرم افزار گرافیکی در صنعت چاپ و بازاریابی بسیار کاربرد دارد.

نرم افزار گرافیکی کرول دراو

مقاله پیشنهادی: ایندیزاین چیست؟

نرم افزار گرافیکی ایندیزاین In design

نرم افزار ایندیزاین یکی دیگر از نرم افزارهای شرکت ادوبی است InDesign یک نرم‌افزار طراحی استاندارد برای صنعت چاپ می‌باشد که مورد استفاده طراحان گرافیک برای طراحی‌های تبلیغاتی و انتشاراتی است و بیشتر برای طراحی بروشورها، کاتالوگ، روزنامه، مجلات، کارت ویزیت، کارت پستال، اسناد و رسانه‌های چاپی استفاده می‌شود و در واقع یک نرم افزار word فوق پیشرفته است. با استفاده از این نرم افزار می‌توانید از تعداد زیادی طرح برای طراحی صفحه خود استفاده کنید. از نرم‌افزار ایندیزاین به تنهایی برای طراحی‌های گرافیکی و تصاویر به صورت حرفه‌ای نمی‌توان استفاده کرد ولی می‌توانید از ایندیزاین در کنار نرم‌افزارهای دیگر شرکت Adobe استفاده کنید.

نرم افزار گرافیکی ایندیزاین

نرم‌افزار گرافیکی افترافکت Aftereffect

نرم افزار ادوبی افتر افکت یک نرم‌افزار ساخت انیمیشن 2.5 بعدی است که به صورت حرفه‌ای برای طراحی و ساخت جلوه‌های ویژه و موشن گرافیک و ترکیب‌بندی تصاویر متحرک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم افزار در ساخت فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و ویدئوهای مختلف کاربرد گسترده‌ای دارد.  After Effectدر زمینه تلفیق و ترکیب تصاویر متحرک همان قدرتی را در اختیار شما قرار می دهد که ابزارهای نقاشی و ترسیمی در اختیار هنرمندان قرار داده است. فرمت اصلی خروجی این نرم افزار Aep است و با اکثر فرمت‌ها نیز سازگار است.

نرم‌افزار گرافیکی افترافکت

مقاله پیشنهادی: بازار کار فتوشاپ

نرم‌افزار لایت روم Lightroom

نرم‌افزاری کاربردی لایت روم هم یکی دیگر از نرم‌افزارهای گرافیکی شرکت Adobe است که مخصوص عکاسان می‌باشد. Adobe Photoshop Lightroom بهترین نرم افزار برای ویرایش می باشد و محیط کار این نرم‌افزار نیز بسیار شبیه نرم‌افزار فتوشاپ می‌باشد و استفاده از آن ساده است. لایت روم مدیریت بهتری بر روی تصاویر دارد که در فتوشاپ وجود ندارد.همچنین از دیگر ویژگی‌های این است که نسبت به فتوشاپ نیازمند نرم‌افزار سبک‌تری بوده و نیازمند سخت‌افزار و پردازنده‌های قویی نیست.

نرم‌افزار لایت روم

نرم افزار طراحی گیمپ GIMP

نرم افزار GIMP یک نرم افزار گرافیکی متن باز و رایگان است که قابل استفاده در سیستم‌عامل‌ها مثل ویندوز، لینوکس و مک می‌باشد. همچنین استفاده از برنامه‌های جانبی و پلاگین‌های 3 بعدی متعدد در نرم افزار گیمپ امکان پذیر است که به خلق و طراحی تصاویر بهتر و حرفه‌ای تر کمک می‌کنند. این نرم افزار به دلیل حذف برخی از امکانات غیر ضروری حجم کمی دارد و مناسب افرادی است که به امکانات ساده ویرایش و ادیت نیاز دارند. اگر تازه به طراحی علاقه‌مند شده‌اید نرم افزار GIMP شروع خوبی برای آشنایی شما با دنیای گرافیک و طراحی به حساب می‌آید. نرم افزار گیمپ برای افرادی که کار تخصصی گرافیکی انجام می دهند مناسب نمی باشد.

نرم افزار طراحی گیمپ

نرم‌ افزار اسکچ Sketch 

اسکچ یک نرم افزار طراحی گرافیکی مبتنی بر وکتوراست که به صورت اختصاصی برای سیستم عامل مک طراحی شده که برای خلق طراحی‌های دیجیتال استفاده میشود این طراحی‌های دیجیتال برای طراحی صفحات وبسایت، اپلیکیشن‌ها و اینترفیس (رابط کاربری) و … به کار می‌روند. این نرم افزار دارای صدها پلاگین جانبی است که به طراحان امکان ادیت و ویرایش تصاویر وکتور و سایر آثار طراحی شده را می‌دهد.شما می توانید هر لایه یا گروهی را به عنوان فایل PNG خروجی بگیرید و همچنین با قابلیت گرید بندی می توانید طرح را به صورت مرتب و منسجم پیش ببرید. علاوه بر این شما می توانید پروژه خود را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید و به صورت تیمی به روی پروژه تسلط داشته باشید.

مقاله پیشنهادی: تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور

نرم افزار اینک اسکیپ  InkScape

اینک‌اسکیپ را میتوان جایگزین مناسبی برای اداب ایلوستریتور برای خلق تصاویر وکتور و برداری معرفی کرد که قابل درسترسی و استفاده در سیستم‌عامل‌ها ویندور، لینوکس و مک می باشد. این نرم افزار ابزاری ایده‌آل برای طراحانی است که از فرمت SVG استفاده می‌کنند. کار با این نرم افزار بسیار ساده و کاربردی است و هم طراحان حرفه‌ای وهم افراد مبتدی می‌‌توانند برای مقاصد مختلف از آن استفاده کننداز دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار توانایی خواندن فایل‌های eps است. شما میتوانید برای تولید فایل‌های گرافیکی وکتور به جای استفاده از  Illustator از نرم‌افزار InkScape استفاده کنید.

نرم افزار اینک اسکیپ
نرم افزار افینیتی دیزاینر Affinity Designer

نرم افزار افینیتی دیزاینر مناسب افرادی است که  به تازگی وارد حوزه طراحی شده‌‌اند. این نرم افزار امکانات ویژه ای را برای خلق طرح‌های خلاقانه را اختیار شما قرار می‌‌دهد. امکان کار بر فایل‌های وکتور و رستر و تبدیل آن‌ها به یکدیگر از جمله امکانات این نرم افزار طراحی محسوب است. یکی از مزیت‌های نرم افزار افینیتی، ارائه اپلیکیشن طراحی برای آیپد با همان ویژگی‌ها و امکانات نسخه دسکتاپ است.

نرم افزار افینیتی دیزاینر

نرم افزار زارا دیزاینر  Xara Designer Pro X

از دیگر نرم افزارهای گرافیکی حرفه ‌ای، نرم افزار Xara Designer است که برای تصاویر وکتور و نقشه‌های بیتی ساخته شده است. طراحی گرافیکی، تصویرسازی، ادیت و ویرایش عکس و …و ابزارهایی مثل gradient، Outlines و Transparency از جمله امکانات و ابزارهای مفید این برنامه کامپیوتری می باشد زارا دیزاینر در حال حاضر تنها برای ویندوز قابل دسترس است.

نرم افزار زارا دیزاینر

نرم افزار طراحی کانوا Canva

نرم افزار طراحی کانوا نرم افزاری ساده و کاربردی برای افرادیست که اگر تجربه زیادی در طراحی و گرافیک ندارید با استفاده از این برنامه رایگان می‌توانند به راحتی و در کمترین زمان ممکن، طراحی‌های هنری زیبایی خلق کنید. کانوا براساس درگ و دراپ (Drag & Drop) کار می‌کند و تنها کافی است المان یا ابزار مورد نظر را انتخاب کنید و آن را روی طراحی خود بیندازید. برنامه کانوا امکانات ویژه نرم افزارهای گرافیک حرفه ‌ای مثل فتوشاپ را ندارد؛ اما برای افراد مبتدی که نیاز به طراحی‌‌های ساده دارند برنامه بسیار کاربردی و مفیدی است.

مقاله پیشنهادی: تفاوت کورل دراو و ایلوستریتور

نرم افزار گراویت دیزاینر Gravit Designer

یکی دیگر از بهترین برنامه های طراحی گرافیکی که دراین مقاله به شما معرفی میکنیم نرم افزار گراویت دیزاینر است که قابل استفاده برای سیستم عامل های Mac OS، Windows،  Linux است. همچنین اگر قصد نصب این نرم افزار را ندارید، می توانید به صورت آنلاین از نسخه PWA آن استفاده کنید. برنامه Gravit Designer به دلیل رابط کاربری ساده مناسب افرادمبتدی و حرفه ای می باشدبا استفاده از این نرم افزار میتوانید علاوه بر ویرایش تصاویر بله طراحی وکتور، ساخت انیمیشن، طراحی لوگو، تصویر برداری و … نیز بپردازید. اگر به تازگی قصد دارید تا در حوزه طراحی و گرافیک وارد شوید، نرم افزار Gravit Designer، یکی از بهترین برنامه های طراحی و گرافیکی برای مبتدیان است و به شما در مسیر حرفه ای شدن کمک می کند.

نرم افزار گراویت دیزاینر Gravit Designer
نرم افزار بلندر Blender

بلندر یک نرم افزار گرافیکی کامپیوتری برای مدل سازی سه بعدی و ساخت انیمیشن‌های با کیفیت است به صورت رایگان و با منبع باز در دسترس کاربران قرار گرفته است. این نرم افزار قابلیت‌های زیاد و ابزارهای متنوعی دارد که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها در زمینه‌های مختلفی از جمله طراحی و ترسیم اولیه مدل، تا انجام مدل سازی‌های دو بعدی و سه بعدی و ... از این نرم افزار استفاده کنید.

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.